poniedziałek, 21 marca 2011

Via VN896 + ponad 2 GiB RAM-u = Zonk

Chipset Via VN896 był całkiem popularny w notebookach sprzed 3-5 lat. Do takiego notebooka (Aristo 350V) postanowiłem dołożyć pamięci. W pierwszym slocie znajdował się moduł DDR2 1 GiB, do drugiego miał pójść moduł 2 GiB. I to okazało się niewykonalne. Najpierw cytat z FAQ Aristo:
P: Witam, w FAQ napisaliście państwo, że smart350v nie obsługuje 4GB pamięci operacyjnej ze względu na chipset. W tym laptopie zainstalowany jest mostek północny VIA VN896. Ze strony producenta wynika bezpośrednio, że chipset ten OBSŁUGUJE pamięć do 4GB.
O: Niestety ale zmartwię pana - producent czyli VIA ukrywa fakty i "zapomniał" dodać że 4GB to można obsłużyć ale w przypadku zainstalowania 4 gniazd pamięci. Notebook ten nie posiada 4ch gniazd a jedynie dwa (jak 99% notebooków) i dlatego o rozbudowie pamięci ponad 2GB nie ma mowy.
Jeśli przesledzi pan wyraźnie Block Diagram to zauważy pan właśnie te 4 gniazda.
I w innym miejscu:
P: WITAM CZY ARISTo SMART 350V MOŻNA ROZSZEŻYC DWOMA KOŚCIAM RAMU : 2X po 1GB, CZY KOMPUTER OBSŁUŻY TAKIE ROZSZEŻENIE?
O: Tak, obsługuje właśnie maksymalnie 2GB pamięci w konfiguracji 2x1GB.
Co się stało po dołożeniu kostki 2 GiB? BIOS określił prawidłowo ilość pamięci jako 3 GiB, ale już na ekranie GRUB-a pojawiły się artefakty i nie było możliwe wystartowanie trybu graficznego.

Co ciekawe komputer pracuje w pełni prawidłowo z samą kostką 2 GiB, czyli nie jest prawdziwe ograniczenie do 1 GiB na slot.

BIOS był update'owany na najnowszy dla 350V (1.08 EC 1.06) - problem nie wygląda na programowy.

3 komentarze:

  1. Podobna akcja była z T60 ale z taką różnicą, że obsługuje do 3GB RAM...

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam. Nie kumem tego laptopa. Też mam Aristo Smart 350 i postanowiłem zmienić pamięć z 512 mb Kingmaxa 667 mhz na 2x1024 mb Kingstona. Kierując się wiedzą z FAQ Aristo byłem pewny że mi laptop wykryje całą tą pamięć. Okazało się jednak, że on widzi po połowie ramu z każdej kości i łącznie wykrywa 1 gb... Nie mam pojęcia co robić. Mam już dość tego laptopa!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam. Jam mam FS Amilo Li1705 na tym chipsecie i mam zainstalowane na nim 2,5Gb ramu (wykrywa 2,25 bo reszta idzie na grafikę). Ogólnie hula aż miło :P

    OdpowiedzUsuń