czwartek, 13 grudnia 2012

Już po Humble "Win" Bundle - rekordu nie było

Ups. Miało być Humble THQ Bundle. Skończyło się na $5 097 550,77, co oznacza, że rekord dalej należy do Humble Indie Bundle V i wynosi odrobinę więcej, bo $5 108 642,50. Sukces, porażka? O tym dalej.

Najpierw przypomnijmy sobie cechy charakterystyczne wcześniejszych Humble Bundle:
  1. Gry wydane na kilka platform, czasami wręcz portowane z pomocą zespołu HB.
  2. Brak jakiegokolwiek DRM.
  3. "Płać ile chcesz".
  4. Wsparcie dla organizacji charytatywnych.
  5. Promocja gier indie tworzonych przez małe studia.
W przypadku Humble THQ Bundle wyglądało to inaczej:
  1. Gry tylko na Windows.
  2. DRM pod postacią zabezpieczeń Steama[1]. Pojawiły się wręcz problemy z uruchomieniem jednej z gier w Niemczech - Niemcy mają inne, ocenzurowane, wersje gier.
  3. Minimalna wpłata do uzyskania gier to $1. Trzy (+jedno DLC) z dziewięciu gier wymagało przekroczenia średniej wpłat.
  4. Wśród instytucji charytatywnych nie było tym razem EFF.
  5. Promocja tzw. gier AAA upadającego molocha.
Punkt 4 wymaga trochę więcej wytłumaczenia. Electronic Frontier Foundation ma na celu (za wiki):

walkę o wolności obywatelskie (takie jak prawo do anonimowości, prywatności i wolności słowa) w elektronicznym świecie (prawa cyfrowe).

THQ w przeszłości nie określało się jasno w sprawie regulacji SOPA, ich słowa można było wręcz odczytać jako "milczące wsparcie" tych regulacji:
Undeclared. THQ got in touch to say they “don’t have an individual statement on this”, but encourage us to pursue a statement from the ESA. We are, of course.
Czy te dwie sprawy mają związek? Być może to zwykły przypadek...

Sukces?

Po pierwszych kilku dniach i 3 milionach dolarów ogłoszono wielki sukces akcji. Notowania giełdowe THQ poszły w górę.
Później nie było tak dobrze. THQ Bundle jest jedynym znanym mi przypadkiem, gdy średnia wpłat przez długi czas spadała. Ostatecznie, po wzroście na koniec, zatrzymała się na $5,76. To niewiele za 9 gier AAA, z których wyprodukowanie każdej kosztowało kilkanaście, a może nawet kilkadziesiąt milionów dolarów.
Dla porównania, średnia w rekordowym Humble Indie Bundle V wyniosła $8,53. Podejrzewam, że THQ spodziewało się trochę innej kwoty.

Zasycili rynek kilkoma milionami kopii swoich gier (sprzedano 885 301 paczek). To musi mieć negatywny wpływ na sprzedaż w najbliższym okresie. THQ zanotowało w ostatnim roku 240 milionów strat. Na co starczy 5 milionów (minus datki charytatywne) z Humble Bundle?


Zagrożenie?

Humble Bundle straciło na renomie wyrzekając się swych pierwotnych zasad. Osłabiło też pewnie swoją pozycję w kontaktach z twórcami. Jak mają ich przekonać do wydania gier bez DRM? Albo do wykonania portów?
Akcji podobnych do Humble Bundle jest wiele, ale tylko to ostatnie cieszyło się wyjątkową renomą. Renomą wynikającą z jasnej polityki.

[1] Steam sam w sobie nie jest synonimem DRM, ale może dostarczać narzędzia umożliwiające wprowadzenie DRM. Tak było w tym przypadku.

1 komentarz:

  1. Troszkę było przykro na to patrzeć. Uległość HumbleBundle pod wpływem wielkich tytułów :(

    OdpowiedzUsuń