czwartek, 10 stycznia 2013

Otwarte gry gwiazdami filmu promocyjnego Microsoftu

Dział rozwoju firmy Microsoft zaprezentował IllumiRoom, czyli zestaw do wyświetlania obrazu z gry poza obszarem monitora/telewizora. Na ścianach, meblach, czymkolwiek. Potrzebny jest tylko Kinect (jakoś trzeba zmapować  kształt otoczenia) i projektor.
Jedna rzecz zwraca uwagę w filmie promocyjnym:

Widzimy tam dwie gry Open Source: Red Eclipse i SuperTuxKart. Zdziwieni? Czemu nie Halo (ok, podobno gdzieś jest na filmiku, ale nie potrafię rozpoznać, bo nie grałem, a gościa w kasku enduro nie widać:-) czy Flight Simulator? Szczególnie, że RE i STK to gry pracujące pod OpenGL, a na wsparcie tego w Microsofcie (a szczególnie na Xboksie) nie ma przyzwolenia. Dział rozwoju widocznie działa pragmatycznie, a nie zgodnie z linią partii pfuu... firmy. Cieszy mnie to, że Wolne Oprogramowanie, w tym gry, znalazły nowe zastosowanie.

PS Kto nie czytał niech czyta: wywiad The Verge z Gabem Newellem.
PPS Zacząłem się zastanawiać dlaczego piszę o takich głupotach, skoro w Internecie można znaleźć znacznie bardziej ciekawe informacje. I obejrzeć znacznie ciekawsze filmy. Chyba syndrom "blogaska o technologii" mnie sięgnął.

4 komentarze:

  1. >>"gry pracujące pod OpenGL, a na wsparcie tego w Microsofcie (a szczególnie na Xboksie) nie ma przyzwolenia"

    Można się dowiedzieć dlaczego? O ile się nie mylę to Call of Duty na openGL śmigał i doskonale sobie radził na platformie MS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A kiedyś to były dinozaury panami Ziemi. Wspominasz o grze z 2003 roku (!), a po drodze:
      -MS sabotował prace ARB (jako członek), rozwój OpenGL dopiero ruszył po utworzeniu Khronos już bez MS (1),
      -Vista ograniczyła wszystko do OpenGL 1.1 bez rozszerzeń i to przez translator OGL-D3D, producenci GPU jakoś to ominęli, ale OGL potrafi dalej sprawiać problemy pod Vista/7,
      -wyszedł Xbox, ze swoim D3D-like API,
      -wykorzystując Modern/Metro nie jest dozwolony OpenGL a tylko Direct3D,
      -pod Windows RT nie jest dozwolony OpenGL ES, a tylko Direct3D (wynika z punktu wyżej)

      1 - kiedy wyszło CoD, czyli w 2003 dostępny był tylko OpenGL 1.x. Bez shaderów. W tym samym czasie demo HL2 skupiało się na wykorzystaniu shaderów na wszystkie możliwe sposoby, co było możliwe dzięki Direct3D.9.0. OpenGL 2.0 o zbliżonej funkcjonalności powstał dopiero rok później.

      Usuń
    2. Czy Minecraft nie śmiga przypadkiem na Windows 8? Czy ta gra nie jest zrobiona dla openGL?

      Usuń
    3. http://www.dailytech.com/OpenGL+Now+Natively+Supported+in+Windows+Vista/article3760.htm - tak się ma sprawa od czasów Visty.

      Usuń